טיפול בלחץ נפשי

המדריך המועיל ביותר בנושא טיפול בלחץ נפשי, בסטרס כרוני, במתח נפשי ובחרדה בשפה העברית.

טיפול בלחץ נפשי איור

מדוע טיפול בלחץ נפשי מתבסס על מספר אפיקים שונים?

טיפול בלחץ נפשי מתמשך מתבסס על מספר אפיקי טיפול – טיפול פסיכולוגי-רגשי, טיפול תרופתי וטיפול טבעי-עצמי. טיפול תרופתי יעיל בהורדת התסמינים בטווח הקצר והארוך. טיפול פסיכולוגי-רגשי יעיל בהבנת הסיבות לקיום המתח הנפשי, בשיפור דפוסי החשיבה וההתנהגות ובהעלאת המודעות העצמית והדימוי העצמי. טיפול טבעי-עצמי חשוב בשביל לסגל אורח חיים בריא.

בעוד על טיפול תרופתי בסטרס ניתן פעמים רבות לוותר, על האפיקים האחרים מומלץ שלא לוותר. לטיפולים אלו יש השפעה עמוקה וארוכת-טווח. לטיפול רגשי במתח נפשי יש השפעה על כל תחומי החיים, וכל אדם באשר הוא יכול ליהנות ממנו ולהפיק ממנו תועלת רבה – גם אם הוא לא סובל מסטרס כרוני. לטיפול טבעי בלחץ נפשי ולאורח חיים בריא, הכוללים בין היתר פעילות גופנית וצריכת המזונות הנכונים, יש השפעה גם נפשית וגם בריאותית – ובפרט כשרוצים גם להאריך וגם להעריך חיים.

טיפול פסיכולוגי-רגשי בסטרס כרוני

במצב של מתח נפשי מתמשך ועצמתי כדאי לטפל באמצעות אחד מהטיפולים הפסיכולוגיים-רגשיים הבאים:

תרפיה באומנות – טיפולים שמשתמשים בסוגים שונים של אומנות חזותית, כמו ציור, פיסול, צילום ואיור לצורך טיפול בלחצים נפשיים. באמצעות אומנות המטופלים יכולים להביע את עצמם ללא מילים ולהביע גם רגשות וקונפליקטים מודחקים. העיסוק באומנות מרגיע אותם, משפר את הדימוי העצמי, מעלה את המודעות העצמית, מחזק את תחושת המסוגלות האישית ועוזר להם להתגבר על סוגיות רגשיות.

פסיכותרפיה בגישה קוגניטיבית התנהגותית – טיפול CBT ידוע כאחד מהטיפולים הטובים ביותר במצבים של לחץ נפשי מתמשך. הטיפול עוסק בזיהוי דפוסי חשיבה מעוותים בהם המטופל דוגל, שאינם מייצגים נכונה את המציאות, וגורמים בשל כך להתפתחות דפוסי התנהגות שמזיקים לו. לאחר זיהוי הדפוסים, המטפל מסייע למטופל לערער על אותם הדפוסים, להבין שהם לא מדויקים ולא מועילים, ועוזר לו להיפטר מהם ולהחליף אותם בדפוסים משופרים ובריאים.

פסיכותרפיה בגישה דינמית – טיפול דינמי בסטרס כרוני עוסק בשכבות העמוקות של הנפש ושל התת-מודע. באמצעות טכניקות טיפוליות שונות, המטפל שואף להעלות תכנים מודחקים ובלתי-מודעים מהתת-מודע של המטופל, כולל רגשות, חוויות, זיכרונות וטראומות – ולעבד אותם היטב. כך ניתן להוציא מהם את העוקץ השלילי ולמנוע מהם לעורר לחץ נפשי ולהשפיע לרעה על חייהם של המטופלים.

טיפול תרופתי בלחץ נפשי וחרדה

ניתן לחלק את הטיפול התרופתי בלחץ נפשי וחרדה לשני סוגים: טיפול לטווח קצר וטיפול לטווח ארוך. בטווח הקצר, נהוג להשתמש פעמים רבות בתרופות נוגדות-חרדה ממשפחת הבנזודיאזפינים, כמו קסנקס וקלונקס. תרופות אלו טובות בטיפול בחרדה עצמתית ובהתקפי חרדה ומעניקות תחושת רגיעה. יש להימנע משימוש ארוך-טווח בשביל למנוע יצירת תלות והתמכרות גופנית ונפשית בתרופות אלו.

בטווח הארוך נהוג להשתמש בתרופות ממשפחת ה-SSRI עבור טיפול בלחץ וחרדה, כמו פרוזאק וסרוקסט. תרופות אלו משפיעות בכך שהן מעלות את הריכוז המוחי של המוליך העצבי סרוטונין. כשנוירוטרנסמיטר זה נמצא במינון נמוך מדי במעברים שבין תאי העצב במוח, עלולות להיווצר בעיות רגשיות, כמו סטרס, חרדה ודיכאון. תרופות אלו מעכבות את הספיגה החוזרת שלו על ידי תאי העצב, ובכך מעלות את הריכוז שלו ומקדמות את הרווחה הרגשית של המטופלים.

טיפול בלחץ נפשי תמונה

טיפול טבעי-עצמי בלחץ נפשי מתמשך

אורח חיים בריא הוא אחד מהטיפולים הטובים ביותר בעת טיפול בסטרס ובמתח נפשי. תזונה לא בריאה ולא מזינה בהחלט יכולה להוביל להופעת תסמינים של סטרס נפשי או להחמיר תסמינים קיימים הנובעים מסיבה אחרת. כדאי להקפיד על תפריט הכולל מזונות מלאים וטבעיים, ובפרט מזונות שיכולים לשפר את מצב-הרוח ולהעלות את רמת הסרוטונין במוח, כמו גם אגוזים, זרעים, ביצים, סויה, שיבולת שועל, אננס, שזיפים, תרד, סלמון וחלב. ניתן לשקול להשתמש גם בצמחים הנחשבים כצמחי מרפא כמו פרע מחורר, גדילן מצוי, שורש ולריאן וכורכומין.

בנוסף לכך חשוב להקפיד על ביצוע פעילות גופנית בתדירות של 3 פעמים בשבוע לכל הפחות ולהקפיד גם על כמות מספקת של שעות שינה. גם תרגול מדיטציה ומיינדפולנס הוכח באופן מובהק כתורם לטיפול טבעי בלחץ נפשי. תרגילים אלו עוזרים להפחית את כמות המחשבות, ובפרט את כמות המחשבות הטורדניות, עוזרים לחוש רגיעה ושלווה פנימית ולשפר את התפקוד הפיזיולוגי והקוגניטיבי.

אפשרויות טיפול מקצועי במתח נפשי בישראל

טיפול במתח נפשי יכול להתבצע במגוון דרכים שונות – רגשית, תרופתית ועצמית-טבעית. לרוב נהוג לשלב יותר מאפיק טיפולי אחד. הטיפול התרופתי בסטרס נפשי מתאים במיוחד לטיפול במקרים החמורים יותר של לחץ וחרדה. הוא לא מספיק בפני עצמו, אך יכול לעזור בהפחתת הסימפטומים בטווח הקצר באמצעות תרופות נוגדות-חרדה או בהפחתה ארוכת-טווח באמצעות תרופות ממשפחת ה-SSRI.

הטיפול הרגשי והטיפול הטבעי-עצמי בלחץ נפשי מתמשך חשובים הן בטווח-הקצר והן בטווח-הארוך. הם יכולים לשפר את איכות החיים ואת הרווחה האישית של כל אדם באשר הוא – ובמיוחד אם הוא מתמודד עם סטרס כרוני. מומלץ שלא לוותר עליהם, אלא לשלב את שניהם, וזאת בשביל לשפר באופן מובהק את איכות החיים, ובשביל שלא לחיות חיים שבהם הסטרס דומיננטי יותר מאשר רגשות חיוביים כמו הנאה, סיפוק, רגיעה ושלווה.

טיפול בלחץ נפשי זה אינו עניין של מה בכך – איך עושים את זה נכון?