לחץ נפשי - תסמינים

המדריך המועיל ביותר בנושא סימפטומים של לחץ נפשי, סטרס כרוני, מתח נפשי וחרדה בשפה העברית.

לחץ נפשי תסמינים איור

כיצד תסמינים של לחץ נפשי משפיעים על גוף ונפש האדם?

לחץ נפשי בא לידי ביטוי באמצעות מגוון רחב מאוד של תסמינים שונים. אלו יכולים להיות סימפטומים פיזיים, רגשיים והתנהגותיים. ככל שמתח נפשי נמשך זמן רב יותר, כך יכול להופיע מספר רב יותר של תסמינים, וגם עוצמתם צפויה לעלות. סטרס נפשי מוביל להשלכות בריאותיות רחבות ומקיפות, כולל פגיעה במערכות שונות בגוף, ויכול לגרום להתפתחות של מחלות. מסיבות טובות אלו, אין לקחת סטרס כרוני כמובן מאליו, אלא לפענח את הסיבות להופעתו ולדאוג לפתור אותן.

מתח נפשי שמופיע מעת לעת אינו סיבה לדאגה, וסביר להניח שכל אדם מתמודד עם לחץ נפשי מסוים פה-ושם. הבעיה מתחילה כאשר הסטרס הופך לדפוס קבוע, כרוני ומתמשך. מגוון של סיבות יכולות לגרום ליצירת לחץ נפשי, לכן חשוב לבדוק את המצב הן על ידי התבוננות אישית ובחינה עצמית של האנשים הסובלים ממנו, והן באמצעות פנייה לאנשי מקצוע שעוסקים באבחון ובטיפול בסוגיות רגשיות, כמו פסיכולוגים, מטפלים רגשיים, מטפלים באומנות, עובדים סוציאליים ופסיכיאטרים.

מתח נפשי – 14 סימפטומים פיזיים

כאמור, מתח נפשי בא לידי ביטוי באופן מיידי באמצעות שורה של סימפטומים פיזיים אפשריים, כולל התסמינים הפיזיולוגים הבאים:

1. בעיות ושינויים במערכת העיכול, כולל כאבי בטן, בחילות, הקאות, יציאות נוזליות ועצירות
2. יובש בפה
3. קשיי נשימה
4. שרירים מתוחים ודואבים
5. לסת נעולה
6. כאבי ראש
7. סחרחורות
8. כאבים בחזה מלחץ נפשי
9. קצב פעימות לב גבוה מהרגיל
10. אינסומניה
11. זיעה ותחושת קור בידיים
12. ירידה בחשק המיני
13. לחץ דם גבוה
14. עלייה ברמת הסוכר בדם

סטרס נפשי – 13 תסמינים רגשיים

כל אדם שחווה סטרס נפשי נקודתי או כרוני יודע עד כמה מדובר בתחושה קשה, מעיקה ואף משתקת. להלן רשימה של תסמינים רגשיים אפשריים של לחץ נפשי מתמשך:

1. חרדה
2. התקפי חרדה
3. חוסר מנוחה
4. תחושות של חוסר שליטה וחוסר אונים
5. מחשבות טורדניות שלא מרפות
6. כעס
7. דיכאון וירידה במצב-הרוח
8. שיקול דעת לקוי
9. פסימיות
10. דאגה מתמשכת
11. נטייה לשכוח
12. ריקנות
13. ירידה בדימוי העצמי

לחץ נפשי תסמינים תמונה

לחץ נפשי – 14 תסמינים התנהגותיים

לחץ נפשי מפריע באופן ישיר לתפקוד של הסובלים ממנו, גם כשהוא מתמשך וגם כשהוא נקודתי. חלק מהאנשים מתמודדים איתו טוב יותר וחלק פחות. להלן כמה תסמינים התנהגותיים של מתח נפשי:

1. עלייה או ירידה ניכרת ברמת התיאבון ועד לכדי התפתחותה של הפרעת אכילה
2. שימוש מוגזם בחומרים ממכרים כמו אלכוהול וסמים
3. התמכרות לשופינג, התמכרות למסכים והתמכרות למין
4. חריקת שיניים וכסיסת ציפורניים
5. נטייה להתעצבן בקלות
6. תוקפנות והתפרצויות זעם
7. הימנעות ממפגשים חברתיים
8. דחיינות
9. קושי בקבלת החלטות
10. עיסוק מופחת בפעילות ספורטיבית
11. ירידה בתפקוד ובביצועים בעבודה ובלימודים
12. עיסוק מופחת בפעילויות מהנות ובתחביבים
13. קשיי קשב וריכוז
14. חוסר ארגון כללי

סימפטומים של מתח נפשי – תופעות לוואי והשלכות בריאותיות

תסמינים של סטרס כרוני יכולים לגרום ליצירת הפרעות נפשיות מלאות. אלו יכולות להיות הפרעות מצב-רוח, כמו דיכאון ודיסתימיה, הפרעות חרדה כמו הפרעת OCD והפרעת חרדה מוכללת (GAD) וגם הפרעות אישיות. אנשים עשויים לפתח גם הפרעה נפשית הנקראת טריכוטילומניה, המאופיינת במריטת שיער מהגוף. לחץ נפשי עשוי להוביל בנוסף גם להתפתחות הפרעות אכילה במטרה לשלוט ולנהל את המתח הנפשי.

לחץ נפשי מתמשך גורם גם לפגיעה משמעותית בבריאות הפיזית. הוא יכול לגרום להשמנה, שמובילה בדרכה להתפתחות מחלות מטבוליות קשות. מתח נפשי יכול לגרום להיווצרות מחלת לב, התרחשות התקפי לב והופעת הפרעות בקצב-הלב. סטרס נפשי יכול להוביל לבעיות בווסת אצל נשים ולבעיות בתפקוד המיני אצל גברים, כולל אימפוטנציה, והוא מוביל באופן כללי לירידה בחשק המיני.

סטרס נפשי יכול להוביל להיווצרות פסוריאזיס, אקזמה, אקנה, נשירת שיער ובעיות נוספות הקשורות לבריאות העור והשיער. תיתכן פגיעה גם בתפקוד מערכת החיסון ובתפקוד מערכת העיכול, והופעה של תחלואה נלווית, כמו דלקת הקיבה, קוליטיס כיבית ותסמונת המעי הרגיז. רשימת המחלות וההשלכות הבריאותיות כוללת אפשריות נוספות, כך שבהחלט חשוב לטפל בסימפטומים של לחץ נפשי בהקדם.

תסמינים של סטרס כרוני – השפעות שליליות על כל תחומי החיים

מתח נפשי משפיע באופן ישיר על כל תחומי החיים של המתמודדים איתו, פוגע ברווחה האישית, בתפקוד, בהתנהגות, בבריאות הפיסית ובבריאות הנפשית. להזנחת תסמינים של סטרס כרוני ולקבלתו כחלק בלתי-נפרד מהחיים עשויות להיות השלכות שליליות קשות על הבריאות, כולל התפתחותן של מחלות והפרעות קשות. ככל שהלחץ הנפשי ממושך יותר – כך הוא מחמיר וכך מחמירה גם השפעתו השלילית.

בשביל לפתור את סוגיית המתח הנפשי, יש לערוך בדיקה מקיפה של אורח החיים ולגשת לקבלת אבחון וטיפול רגשי. באופן כללי, טיפול בסטרס ולחץ נפשי יכול להתבצע באמצעות טיפולים רגשיים בגישות שונות, אותן מיישמים אנשי מקצוע כגון פסיכולוגים, מטפלים רגשיים, מטפלים באומנות, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים קליניים ופסיכיאטרים.

תסמינים של לחץ נפשי זה אינו עניין של מה בכך – איך עושים את זה נכון?