כאבים בחזה מלחץ נפשי

המדריך המועיל ביותר בנושא כאבים בחזה מלחץ נפשי, חרדה, סטרס ומתח נפשי בשפה העברית.

כאבים בחזה מלחץ נפשי איור

מה הקשר בין מתח נפשי וכאבים בחזה?

כאב בחזה הוא אחד מהסימפטומים העיקריים של מתח נפשי וחרדה. לרוב מדובר בכאב חד ודוקר, שמופיע בהפתעה ונמשך על פני מספר דקות. אנשים רבים שחווים פלפיטציות וכאבים בחזה חושבים באופן הגיוני שהמקור הוא לבבי, אך לא מעט פעמים אין זה המצב. ישנם גם גורמים נוספים לכאבים בחזה, כמו גזים, הפרעה בוושט ואבנים בכיס המרה. כמובן שרק רופא יכול לאבחן את הבעיה בוודאות.

אבחון מדויק הוא תמיד עניין בעל חשיבות רבה, אך הוא קריטי במיוחד במצב שכזה, מכיוון שכאבים בחזה יכולים להוות סימפטום לבעיה רפואית אקוטית ומיידית. בנוסף, בלי אבחון מדויק לא ניתן יהיה להעניק טיפול מדויק. ניתן לטפל בסיבה שעומדת בבסיס הכאבים בחזה בין אם מדובר בבעיה לבבית או בבעיה רגשית-נפשית.

אבחון כאבים בחזה הנובעים מלחץ נפשי או מבעיה לבבית

יש לדעת להבדיל בין כאבים בחזה שמקורם בבעיה לבבית ובין כאבים בחזה שנובעים ממצב של מתח נפשי מתמשךלהלן מספר הבדלים בין כאבים בחזה מלחץ נפשי וכאבים בחזה שנובעים מבעיה לבבית:

• כשהמקור הוא נפשי, הכאב מופיע לרוב במנוחה ולא בפעילות גופנית, לעומת כאבים בחזה שנובעים מבעיה לבבית, שמתרחשים לרוב בעת פעילות.

• כאבים בחזה מלחץ נפשי לא מקרינים או מתפשטים לאזורים אחרים בגוף. כאבים בחזה שנובעים מבעיה לבבית לרוב מתפשטים לחלקים אחרים בגוף, כמו כתפיים וזרועות.

• כאבים בחזה ממתח נפשי מתפתחים במהירות ונעלמים במהירות. כאבים בחזה שנובעים מבעיה לבבית מתחילים לאט ומתעצמים בהדרגה.

• כאבים בחזה מסטרס נפשי הם חדים מאוד, ולרוב חדים יותר מאשר כאבים בחזה שנובעים מבעיה לבבית, שמרגישים יותר כמו לחץ בחזה.

מדוע וכיצד מתרחשים כאבים בחזה כתוצאה מלחץ נפשי?

כאבים בחזה שמקורם בלחץ נפשי מתפתחים ומופיעים באחד מהאופנים הבאים:

היפרוונטילציה – בזמן שאדם נתון במצב של סטרס נפשי, הוא עשוי לנשום במהירות. נשימה מהירה עשויה להוביל לירידה ברמת הפחמן הדו-חמצני בדם, מה שיוביל לסחרחורת ועקצוצים בגוף.

הפרעה בתפקוד הוושט – בעיה בהתכווצות השרירים בוושט, שמקשה על בליעה של מזון, ועשויה להוביל גם לכאבים בחזה.

שינויים במערכת הלב וכלי הדם – לחץ נפשי עצמתי עשוי להוביל לשינויים בפעולתה של מערכת הלב וכלי הדם, שעשויים להוביל בתורם להופעת כאב בחזה. שינויים אלו יכולים להיות עלייה בלחץ הדם, עלייה בקצב פעימות הלב, עלייה בדרישת החמצן ללב, עלייה בהתנגדותם של כלי דם קטנים בלב והתכווצויות העורקים הכליליים.

כאבים בחזה מלחץ נפשי תמונה

דרכי התמודדות עם מתח נפשי וכאבים בחזה

אם אתם סובלים מכאבים בחזה כתוצאה מלחץ נפשי נקודתי או מתמשך, נסו את דרכי ההתמודדות הבאות להחלת שיפור במצב:

• נסו לקבל את המתח הנפשי ולהכיר בו במקום להתנגד אליו או להילחם בו. לאחר מכן ניתן לעבוד על שינוי הגישה לסיטואציה או שינוי נקודת המבט בה. יכול להיות שהדאגה קשורה לדבר שאיננו נמצא בשליטתכם או שהסיכוי שהנורא מכל יתרחש הוא נמוך ולא סביר – ולכן אין סיבה אמיתית לדאגה.

• אחת הפעולות הטובות ביותר שניתן לעשות כשמרגישים כאבים בחזה מלחץ נפשי היא לקחת מספר נשימות עמוקות וממוקדות, שירגיעו את הגוף, השכל והנפש. חפשו אזור או חדר שקט, קחו נשימה איטית ועמוקה, החזיקו אותה בריאות ל-2-3 שניות – ואז שחררו אותה באיטיות. חזרו על פעולה זאת מספר פעמים כדי להוריד לחץ נפשי.

• תרגלו קשיבות או בשמה המוכר יותר – מיינדפולנס. שימו לב לסביבה המיידית שלכם במקום למחשבות שמתרוצצות בראש. התמקדו בריחות, בצלילים ובמראות שסביבכם ובתחושות הגוף שלכם. עשו זאת למשך מספר דקות או למשך כמה זמן שמתאפשר לכם ותוכלו להבחין בתוצאות.

• נסו דמיון מודרך. למחשבות שלנו יש השפעה אדירה על התחושות, הרגשות ומצב-הרוח שלנו. נסו לדמיין סיטואציות נעימות עבורכם, כמו בית, משפחה, זיכרונות נעימים ומקומות יפים.

טיפול רגשי עבור כאבים בחזה שמקורם בלחץ נפשי

אם הכאבים בחזה נובעים ממקור רגשי-נפשי, אחת הדרכים הטובות ביותר לטפל במצב ולרכוש כלים להתמודדות עם סטרס וחרדה היא לפנות לקבלת אבחון וטיפול רגשי. באמצעות טיפולים בגישות פסיכותרפיות שונות, כמו פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), פסיכותרפיה בגישה דינמית, תרפיה באומנות ותרפיה בעזרת בעלי חיים, ניתן להירגע מלחץ נפשי, להחיל שיפור גדול במצב ולמנוע את הישנות הכאבים בחזה.

לכל גישה טיפולית יש את היתרונות והמאפיינים שלה. חלק מהגישות ממוקדות וקצרות יותר, ועוסקות בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות שיובילו להקלה משמעותית במתח הנפשי. חלקן דינמיות וארוכות יותר, ועוסקות בפתרון הקונפליקט הרגשי שעומד בבסיס המתח הנפשי וגורם להופעתו. בכל מקרה חשוב שלא להזניח מצב של כאבים בחזה מלחץ נפשי, אלא לעשות כל מה שאפשר בשביל לחיות חיים רגועים, מאוזנים ובריאים יותר.

כאבים בחזה מלחץ נפשי זה אינו עניין של מה בכך – איך עושים את זה נכון?