כאבי ראש מלחץ נפשי

המדריך המועיל ביותר בנושא כאבי ראש מלחץ נפשי, חרדה, מתח נפשי, סטרס וכאב ראש מתחי בשפה העברית.

כאבי ראש מלחץ נפשי איור

כיצד מאופיינים כאבי ראש ממתח נפשי?

כאב ראש ממתח נפשי הוא כאב פיזי המורגש באזור הראש – רקות, מצח, קרקפת, עורף ועוד – כתוצאה ממצב נפשי של עקה, כלומר של לחץ, מתח או חרדה.

כאב ראש מתחי הוא הסוג הנפוץ ביותר של כאב ראש, ויש בכך היגיון לאור העובדה שרבים מאתנו מנהלים אורח חיים לחוץ ומצויים במתחים רבים מדי יום.

לכאב ראש מתחי סימפטומים מגוונים כגון:

• תחושה של כאב עמום סביב הרקות
• כאב לוחץ סביב כל הראש
• רגישות בעור הקרקפת
• תחושת לחץ באזור המצח
• כאב המתאפיין ב'פעימות' באזור הראש

הכאב יכול לנוע על הסקאלה של 'מתון' במצב הקל שלו, לבין 'מציק' במצב הבינוני ועד 'מפריע לתפקוד' במצב הקשה, שבו הכאב עז עד כדי כך שלא ניתן להתרכז בשום דבר אחר ויש צורך במנוחה מלאה או בנטילת משככי כאבים באופן תדיר.

מדוע צץ כאב ראש בזמני חרדה ומתח?

לכאב ראש מתחי סיבות רבות שבגינן הוא מופיע, אך האמת שאופן הפעולה הפיזיולוגי שלו אינו ברור דיו.

ההשערה הרווחת כיום היא שהמתח מכווץ את רקמות השריר של הראש במצח וברקות וכך "מפעיל" את הכאב סביב אותו אזור.

אז כמה זמן נמשך כאב ראש מתחי? זה תלוי בעוצמת המתח שקיימת לאותו אדם. ייתכן שאירוע ספציפי הוא שגרם לכאב הראש, או אפילו תקופה מסוימת – בין יומיים לשבוע.

לעומת כאב ראש מתחי נקודתי, כאב ראש מתחי כרוני נמשך הרבה יותר זמן, לפעמים אף למעלה משבועיים. ישנם אנשים שאורח חייהם כל כך עמוס ולחוץ שהם חשים בכאב הראש לתקופות של חודשים רצופים.

במקרה כזה, כאב הראש לאו דווקא יורגש במשך כל שעות היממה, אלא יהיה "ברקע" של ההתרחשויות, תוך שהאדם מתרגל לחיים עם הכאב בעוצמתו המוחלשת, עד להצטברות ממוקדת של המתחים, יחד עם עייפות או רעב או מצב מאתגר אחר – שם הכאב יכול "לתפוס" חזק יותר.

כך תזהו כאבי ראש הנובעים מחרדה

כמו כאבי ראש מסטרס, גם כאב ראש מחרדה לרוב מאופיין בתחושה של חגורה לוחצת סביב הראש. לעיתים הכאב מופיע רק בצד אחד, בימין או בשמאל, או רק באזור הקדמי של המצח.

ההבדל היחידי בין השניים הוא שכאב ראש מחרדה מופיע, כפי שניתן להבין משמו, בעקבות מצבים של חרדה, כך שהוא לרוב נלווה לתסמינים נוספים שלה, כמו כאבי בטן, בחילות, שלשול או עצירות, זיעה מוגברת, רעד ודפיקות לב מוגברות.

פרט לזאת, כאב ראש ממתח וכאב ראש מחרדה מאופיינים בצורה דומה, נגרמים בשל סיבות חופפות וניתן להתמודד ולטפל בהם באותן דרכים.

כאבי ראש מלחץ נפשי תמונה

דרכי התמודדות עם כאב ראש תעוקתי שנגרם מסטרס כרוני

גם אם אתם סובלים מכאב ראש מתחי כרוני שמפריע כבר תקופה ארוכה, אין מה להתייאש. לפניכם מספר דרכי התמודדות עם לחץ שתוכלו לאמץ לשגרת היום שלכם וכך למנוע את המתח מלכתחילה, כמו גם את כאב הראש הנלווה אליו:

שינה מיטיבה – הקפידו על זמני שינה מסודרים ככל הניתן, ללא הפרעות, בסביבה נינוחה ונטולת הסחות. שינה מספקת יכולה להיטיב עם כאב הראש עצמו, וגם להפחית חרדות ומתחים, כשהיא למעשה "מאתחלת" את המחשבות ואת הגוף.

תזונה נכונה – מאכלים מסוימים עלולים להחריף את המתח והלחץ שלנו. בעיקר מזונות עתירי שומן, סוכר גבוה או נתרן בכמות מוגזמת. מלבד העובדה שהמאכלים הללו לא בריאים בפני עצמם, הם גם מקשים על התפקוד הנכון של הגוף, מעמיסים עליו עבודה ולוקחים משאבים שאמורים להעניק לכם אנרגיה וכוח להתמודד עם המתח.

זמני רגיעה מוגדרים – הקדישו מדי יום כ-10 דקות בבוקר ובערב למדיטציה, נשימות ומתיחות. המטרה היא לאפשר לכם להתנקות מהמחשבות שמציפות אתכם, לנטרל רעשי רקע ולחוות את ההווה.

טיפול טבעי בכאב ראש מתחי

לסובלים מכאב ראש עקב לחץ נפשי באופן קבוע או ממושך, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע כדי למצוא חלופה טיפולית טבעית שאינה כוללת משככי כאבים או תרופות שונות.

סוגי טיפולים טבעיים המומלצים למצבים של כאבי ראש ממתח הם:

1. דיקור סיני – שיטה טבעית הפועלת באמצעות החדרת מחטים עדינות לנקודות בגוף שבהן אצורים מתחים המכווצים את השרירים. עבור טיפול בכאב ראש הנובע מלחץ, מתח וחרדה, קיימות נקודות כאלה לאורך המצח, הרקות, העורף ועוד.

2. שיאצו – שיטה המבוססת על התורה הסינית שבה באמצעות עיסויי מגע ותנועה של הגוף, ניתן לשחרר מרכזי אנרגיה המובילים לכאב. המהלך הטיפולי כולל מגע בצוואר, בראש, עיסוי של נקודות במצח, ברקות ועוד.

3. ביופידבק – שיטה שבה המטופל לומד לשלוט בגופו ולהירגע בעצמו, דרך משובים חיוביים הנמדדים דרך חיישנים ממוחשבים. דרך הטיפול, הגוף מאתר את הטריגרים שגורמים לו למתח ולומד להירגע בעצמו ולהפחית את סף הלחץ לבד.

כמו כן, טיפולים רגשיים הנוגעים בשחרור ממתחים באופן כללי, כמו למשל טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) או טיפול פסיכולוגי דינאמי, יכולים אף הם לפתור את המצוקות המובילות לכאב הראש וכך למנוע אותו בטווח הרחוק.

זכרו שכאב הראש אמנם מציק ומטריד, אך הוא רק סימפטום של בעיה עמוקה יותר: המתח שאתם חווים ביום יום שלכם. הצעד הראשון שתוכלו לעשות הוא לבחון בעצמכם מה גורם לכם למתח ולהפחית אותו ככל הניתן.

אם מדובר בגורמי מתח שאינם תלויים בכם או שלא ניתנים לשינוי, כאן יכולים לעזור מגוון הטיפולים הטבעיים שיגרמו לכם לחוש טוב יותר, להפיג את המתח בצורה נקודתית מדי תקופה ולנסות להכניס לחייכם קצת יותר שלווה.

כאבי ראש מלחץ נפשי זה אינו עניין של מה בכך – איך עושים את זה נכון?