כאבי בטן מלחץ נפשי

המדריך המועיל ביותר בנושא כאבי בטן מלחץ נפשי, חרדה, מתח נפשי, סטרס ומערכת העיכול בשפה העברית.

כאבי בטן מלחץ נפשי איור

כיצד מרגישים כאבי בטן מלחץ נפשי?

אדם ממוצע בעולם המערבי מצוי במתח מתמשך לאורך כל חייו, וכשמדובר במדינת ישראל, המתח גבוה אף יותר. העבודה, המשפחה, הזוגיות, ציפיות מהחברה, כולם יוצרים מכבש לחצים אין סופי שרק מתעצם עקב פוליטיקה, מצב ביטחוני ויוקר מחיה. מתכון לכאבי בטן.

כאבי בטן מלחץ נפשי מתאפיינים בתחושת מועקה שמקורה במערכת העיכול ומופיעים בעקבות מתחים פסיכולוגיים. הכאבים יכולים להתבטא בכאבי בטן בדרגות שונות, אי-נעימות כללית, דקירות או תחושת בחילה וכלה ביציאות לא סדירות כמו עצירות או שלשול ואפילו הקאות.

בשל העובדה שאנו לחוצים כמעט באופן תמידי, ההתמודדות עם כאבי בטן מלחץ נפשי היא מאתגרת במיוחד, אך הכרחית לאורח החיים שלנו.

בעיות עיכול אחרות: לא כל כאב בטן נובע מלחץ

חשוב להדגיש שכאבי בטן רבים אינם שייכים לסטרס, מתח או חרדה. פעמים רבות נאכל מזון מקולקל אשר מכיל חיידקים, כמו קוליפורמים או סלמונלה, שעלולים לשבש את האיזון העדין של מערכת העיכול ולגרום לכאבי בטן.

זאת ועוד, אנשים רבים סובלים ממחלות עיכול כרוניות בלי שהם אפילו מודעים לכך. למשל אי סבילות ללקטוז עלולה לגרום לשלשולים וכאבי בטן לאחר צריכת מוצרי חלב. אי סבילות לגלוטן תוביל לדבר דומה בצריכת מוצרים המכילים קמח. ישנן גם מחלות מעיים נוספות חמורות יותר, כמו קרוהן וקוליטיס.

חשוב לציין כאן שישנן בעיות עיכול כרוניות שנגרמות עקב מצב של סטרס מתמשך, וישנן בעיות עיכול כרוניות שגורמות בעצמן מתח נוסף, כך שממילא כדאי לשלב בטיפול גם אספקטים של התמודדות עם לחץ נפשי.

אבחון עצמי או על ידי רופא לאיתור כאבי בטן שנובעים מלחץ נפשי

כיצד נדע לזהות אילו בעיות עיכול נגרמות עקב לחץ ואילו מעידות על מחלה או על גורם חיידקי?

התשובה הפשוטה היא כמובן להיבדק על ידי רופא. דגימת צואה או תחקור של התסמינים שאתם חווים, כולל בדיקת דם לפעמים, יכולה להיות התשובה שלכם לגבי מקורם של כאבי הבטן.

עם זאת, תשומת לב לאופן הכאבים, לתדירותם ולתזמון שבו הם מופיעים יכול לתת לכם מושג לגבי מקורם באבחון עצמי. למשל, אם אתם מבחינים שהכאבים מופיעים לפני שאתם צריכים להיבחן, להיפגש עם מישהו חדש או עומדים לעשות דבר שלא התנסיתם בו לפני כן – הרי שהגורם המשותף לכל המצבים הוא כאבים בגוף מלחץ נפשי.

כאבי בטן מלחץ נפשי תמונה

מה הקשר בין סטרס ומערכת העיכול?

ניתן לחלק את הקשר בין לחץ נפשי ובין כאבי בטן לשתי נקודות עיקריות:

קשר רוחני – מה שמעיק על הלב, מעיק גם על הבטן. דובר רבות על ההשפעה של הגוף על הנפש ולהיפך ולא בכדי. כשאנחנו מרגישים מדוכאים או עצבניים, גם הגוף שלנו עלול להרגיש חלש, עייף וכואב. זה מתבטא בעיקר בבעיות במערכת העיכול שהיא צרכנית האנרגיה העיקרית מבין מערכות הגוף.

קשר נסיבתי – באופן הגיוני, כאשר אנחנו מצויים בסטרס, קשה לנו להשקיע את הריכוז הדרוש או את האיפוק הדרוש לאכילה נכונה, מה שעלול לגרום צריכה לא מבוקרת ולא נכונה של מזון. מערכת העיכול שלנו עדינה הרבה יותר ממה שחושבים, כך שהעמסת אוכל ללא הכרה, אכילה מהירה ונרגזת וצריכה של אוכל שומני ורווי סוכר שנתפס כ"מנחם" (כמו מזון מהיר, גלידות ומתוקים), משפיעים עליה לרעה וגורמים לתחלואים שונים.

מה קורה במערכת העיכול עקב אכילה בזמן מתח נפשי?

לכאבי בטן אשר נגרמים עקב סטרס יש הסבר פיזיולוגי: כאשר אנו מצויים בלחץ נפשי, הגוף שלנו מתחיל לפעול במצב של התגוננות עצמית. הוא מתעל את האנרגיות שלו להתמודדות עם הקושי, וכך תפקודים אחרים נפגמים – כמו מערכת העיכול כמובן.

לפרק ולעכל מזון הן פעולות מאומצות עבור הגוף, אבל כשהוא מפנה משאבים להתמודדות עם הסטרס, הפעולות הללו מאטות או מושהות – הדם אינו זורם באופן סדיר לקיבה, מיצי עיכול ואנזימים מעוכבים וכך כל התהליך, כולל ספיגת האנרגיה מהמזון, עובר פגיעה משמעותית.

שימו לב כמה זה דרמטי: אם אנחנו נמצאים במצב של מתח נפשי מתמשך, כל אוכלוסיית החיידקים במעי (מה שנקרא "מיקרוביום") עשויה להשתנות ולהיפגע לטווח ארוך, כך שקיים סיכון לפתח מחלת מעיים כרונית שהטיפול בה הרבה יותר מורכב.

איך להתמודד עם כאבי בטן שנגרמים מלחץ נפשי?

טיפול – כבר סובלים מבעיות במערכת העיכול? קודם כל יש לטפל במצב האקוטי שגורם לכאב. יש להתייעץ עם רופא או מומחה גסטרו במקרים של עצירות או שלשול כרוני, במיוחד אם ישנם תסמינים כמו כאב ביציאות, דם בצואה וכדומה.

מניעה – לאחר שמגיעים לאיזון מסוים בעזרת איש מקצוע, יש לנקוט בפעולות מניעתיות שבראשן הפחתת סטרס נפשי ככל הניתן. נכון, החיים שלנו עמוסים ולחוצים, אבל יש היום דרכים נפלאות וטבעיות, כמו יוגה, חליטות צמחים, מיינדפולנס ועוד שמסייעות להוסיף שלווה לחיינו וכך למנוע מראש מצב של כאבי בטן מלחץ נפשי.

התמדה – כאמור, החיים מלאים הפתעות ולא ניתן לחלוטין להימנע מלחצים ומתחים. עם זאת, ככל שנתמיד בפעולות מניעתיות וניצור לעצמנו במקביל תזונה בריאה ומאוזנת, נוכל להרגיל את הגוף שלנו להתמודד טוב יותר עם אירועים בלתי צפויים, מלחיצים ככל שיהיו, ולסגל לעצמנו אורח חיים נינוח יותר.

כאבי בטן מלחץ נפשי זה אינו עניין של מה בכך – איך עושים את זה נכון?