כאבים בגוף מלחץ נפשי

המדריך המועיל ביותר בנושא כאבים מלחץ נפשי והקשר בין סטרס וכאבי שרירים בשפה העברית.

כאבים בגוף מלחץ נפשי איור

מדוע אנשים מרגישים כאבים בגוף בעקבות מתח נפשי?

כאשר המוח מזהה מצב חירום אפשרי, בלוטת יותרת המוח מעבירה מסר לבלוטת יותרת הכליה להפריש הורמוני לחץ כמו אדרנלין, נוראדרנלין, קורטיזול וקורטיזון. הפרשה זאת גורמת לשינויים משמעותיים בגוף במטרה להתמודד בהצלחה עם המצב המאתגר. כתוצאה מכך עשויות להתעורר תופעות בלתי-נעימות, לרבות כאבים באזורים ובאיברים שונים בגוף, כולל כאבים בחזה מלחץ נפשי.

כאבי בטן הנגרמים מלחץ נפשי

מתח נפשי מוביל להפרעות במערכת העיכול, כמו תסמונת המעי הרגיז, בחילות, עצירות, הקאות, שלשולים – וכאבים. יש קורלציה ברורה בין סטרס לבין כאבי בטן. מה שקורה בפועל הוא שסטרס ומצבים רגשיים דומים מובילים להפרשה של מרכיבים וחומרים שמגרים אזורים בבטן ומשפיעים על מערכת העיכול. כתוצאה מלחץ נפשי מתמשך יכולות להתפתח מחלות מעי דלקתיות, כמו קוליטיס כיבית וקרוהן, שמובילות להופעת תסמינים בלתי-נעימים, לרבות כאבי בטן מלחץ נפשי.

כאבי ראש כתוצאה מלחץ נפשי

כאב ראש ממתח נפשי או כאב ראש תעוקתי נפוץ מאוד בקרב אנשים בוגרים. הוא נוצר באמצעות התכווצות או מתיחה של שרירי הקרקפת והצוואר, מה שקורה פעמים רבות בגלל דיכאון, סטרס וחרדה. כאבי ראש מלחץ נפשי ניכרים בשני צידי הראש ומרגישים כמו מתיחות בעורף או במצח. אמנם לא מדובר בכאב ראש עצמתי, אך הוא עדיין מעיק ועשוי להפריע במידה מסוימת לתפקוד ולריכוז.

כאבי שיניים שמקורם בלחץ נפשי

מצבי לחץ עשויים לגרום לנו לנעול את הלסת ולחרוק את השיניים, מה שעשוי להוביל בתמורה להופעת כאבים בשיניים ולהפרעות בתפקוד הלסת. חריקת השיניים עשויה להתרחש גם באופן לא מודע, ולמעשה פעמים רבות היא מתבצעת דווקא בשינה. חריקות אלו עשויות להוביל לא רק לכאבים בגוף מלחץ נפשי, אלא גם להפרעות בשינה, שברים בשיניים, כאבים בלסת וכאבי ראש.

כאבי גרון הנובעים מלחץ נפשי

כאמור, מצבי לחץ גורמים לשחרור של הורמוני לחץ כמו אדרנלין וקורטיזול. יש לכך מספר השלכות גופניות מיידיות, לרבות העלאת לחץ הדם וקצב הלב, שיעול והעלאת קצב הנשימה, ואלו יכולות לגרום לסימפטומים כמו כאבי גרון, שריפה בגרון ויובש בגרון מלחץ נפשי. בנוסף לכך, הפרשת ההורמונים עשויה לגרום גם לתופעות נוספות בגרון, כמו דיספוניה והפרעת בליעה. גם אם כאבי הגרון נובעים מסיבה שאיננה לחץ נפשי – סטרס עשוי להחמיר את הכאבים בגוף.

כאבים בגוף מלחץ נפשי תמונה

כאבי גב שנוצרים מלחץ נפשי

כאבים בגוף שנובעים מסוגיה רגשית, לרבות לחץ נפשי מתמשך, נקראים TMS (Tension Myositis Syndrome). הסימפטום העיקרי של תסמונת זאת הוא כאבי גב, שנעים בין אזורים שונים בגב ולא נשארים במקום אחד. סימפטומים נוספים הם כאבי ראש, עייפות ובעיות במערכת העיכול. ניתן לאבחן את התסמונת כאשר אין הסבר גופני כלשהו להופעת הכאבים בגוף. מתח נפשי גורם להפעלת מערכת העצבים האוטונומית, וכשזה קורה, היא מגבילה את זרימת הדם לרקמות, שרירים ועצבים, וכך גם מופחתת רמת החמצן המגיעה אליהם. בלי כמות דם מספקת עלול להיווצר כאב באותם האזורים – לרבות כאבי גב, אך לא רק.

האם סטרס יכול לגרום לכאבי שרירים?

מתח נפשי עצמתי עשוי לגרום להופעת כאבים ומתיחות בשרירים. למעשה, גם סטרס רגעי מוביל לכאבי שרירים, וכשהוא מתפוגג – השרירים משתחררים. כשרמת הלחץ הנפשי עולה, המוח מורה לעצבים להפעיל את השרירים במטרה למתוח אותם ולהעלות את טונוס השרירים. מצב שכזה עשוי לעורר כאבי שרירים בגלל שכאשר השרירים מתוחים, זרימת הדם אליהם מופחתת, מה שגורם לעליית ריכוזה של החומצה הלקטית בשרירים, הנקראת גם חומצת חלב.

כיצד מטפלים במצב של כאבים בגוף מלחץ נפשי בישראל?

כשהמקור לכאבים כרוניים בגוף הוא רגשי, לרוב לא יימצאו הסברים פיזיולוגיים לכאבים, לכן בדיקה רפואית לא תעלה ממצאים מסוג זה. במצב שכזה, ובמידה והמטופל יודע שהוא מתמודד עם סוגיה רגשית בשגרה, סביר להניח שהמקור לכאבים בגוף הוא אכן מתח נפשי מתמשך. על מנת לטפל באותם כאבים הנובעים ולהעלים אותם, יש לטפל בשורש הבעיה, והוא כמובן הלחץ הנפשי.

טיפול בכאבים בגוף שמקורם בלחץ נפשי מתמשך אפשרי באמצעות טיפולים רגשיים שונים, באמצעות החלת שינוי נרחב באורח החיים ובאמצעות טיפול תרופתי הכולל תרופות נוגדות-דיכאון ותרופות נוגדות-חרדה.

כאבים בגוף מלחץ נפשי זה אינו עניין של מה בכך – איך עושים את זה נכון?