מתח נפשי מתמשך

המדריך המועיל ביותר בנושא תסמינים של מתח נפשי מתמשך, נפילת מתח בגוף וירידת מתח נפשי בשפה העברית.

מתח נפשי מתמשך איור

האם וכיצד מתח נפשי מסייע להישרדות האדם?

השנים האחרונות הביאו איתן שינויים רבים, טכנולוגיה מתקדמת ששינתה את פני העולם והפכה אותו לכפר גלובלי כשהכול מונח בכף היד, אם נתייחס למכשירים הטכנולוגיים שמאפשרים לנו לעשות כמעט הכול. אבל יחד עם הפיתוחים והאפשרויות הגדולות, המאה ה-21 הביאה איתה גם רעות חולות בדמות מתחים נפשיים, לחצים, דיכאונות וחרדות המשפיעות על אנשים רבים ברחבי העולם המערבי השבע.

מתח נפשי מתמשך הוא מושג שנוהגים להשתמש בו לא מעט לאור העשייה הרבה, היעדים, הציפיות הסביבתיות והעצמיות, ואנשים רבים מרגישים שאין להם זמן לעצמם והם במתח תמידי. אין כמעט אדם שלא חווה נפילת מתח בגוף ותחושה של לחץ, אך אם מדובר באירוע נקודתי שמסתיים במהירות, הרי שהאדם התגבר עליו לבדו ויצא ממנו מחוזק.

למעשה, מתח נפשי הוא תכונה חשובה להישרדות האדם, הוא מחדד את תגובותיו, עוזר לו בעת סכנה, מסייע לו להיות מרוכז ונותן לו הנעה ויכולות טובות יותר. כשאדם נדרש להגיב מהר לסכנה בכביש, המתח החיובי מסייע לו לפעול מהר גם בלי להפעיל חשיבה, כך המתח גם מחדד את יכולותיו כשהוא נזקק להיות בשיאו בדיון חשוב בעבודה או בריכוז מרבי בבחינה.

אבל אם תחושת הלחץ והמתח הנפשי אינה קשורה לאירוע נקודתי ואינה חולפת בתוך פרק זמן של כמה ימים, האדם עלול לסבול ממצב של מתח נפשי מתמשך, שלילי ומזיק לבריאות ולמערכות היחסים עם הסביבה.

השפעות שליליות של מתח נפשי מתמשך על חייכם

באופן כללי, מתח נפשי מתמשך משפיע על כל מערכות הגוף ומקשה על האדם לנהל שגרת חיים מאושרת, ליהנות מהעבודה, ממפגשים חברתיים, הוא יכול להשפיע על המערכת המשפחתית, על יחסי הזוגיות ועל הקריירה.

בנוסף להפרעות אלה בתפקוד השגרתי, לחץ נפשי עלול להתבטא בחרדה, בדיכאון, לגרום למחלות גופניות ולקשיים רגשיים משמעותיים המשפיעים על איכות החיים לאורך זמן. במצבים של מתח נפשי מתמשך, מערכות הגוף המזהות מצב מאיים ומגיבות בהתאם אינן מפסיקות להכניס את הגוף לתגובה מהירה ומתישות אותו.

מצב של מתח נפשי מתמשך – מגוון סימפטומים אפשריים

התסמינים המצביעים על מתח נפשי מתמשך יכולים להתבטא בצורות שונות, ולא תמיד קל לזהותם. לפעמים אדם סבור שהוא במתח בגלל אירוע חיצוני ואינו מבין שהוא מצוי במצב זה לאורך זמן או שהוא נוטה לסבול ממצבי נפילת מתח בגוף לעיתים קרובות. גם הרופאים אינם מודעים תמיד לתסמינים של מטופליהם ומשחררים אותם עם המלצה למנוחה, הגם שזו אינה אפשרית כשאדם שרוי במתח.

כאמור, מתח נפשי מתמשך יכול להתבטא בסימפטומים שונים:

תסמינים גופניים – כאבי גב, שרירים מכווצים, כאבי בטן, בחילות, הקאות, לחץ דם גבוה, מחלות עור, דיכוי של המערכת החיסונית, שינויים בתיאבון, קושי בחשיבה ובריכוז, לחץ בחזה, בעיות בשינה, סוכרת, סחרחורות, כאבי ראש, שבץ, התקף לב, התפתחות סרטן ועוד.

תסמינים נפשיים – חרדה, דיכאון, עצבנות, כעס, ייאוש, בדידות, קשיים בזיכרון, דאגה מתמדת, ראיית העולם באופן שלילי ועוד.

תסמינים התנהגותיים – תיאבון מוגבר או חוסר תיאבון, התרחקות ממפגשים חברתיים, חוסר שינה או עודף שינה, פגיעה בתפקוד בבית ובעבודה, התמכרויות לחומרים שונים ועוד.

מתח נפשי מתמשך תמונה

אילו גורמים משפיעים על יכולתם של אנשים להתמודד עם מתח נפשי?

נפילת מתח בגוף יכולה להיות תוצאה של גורמים חיצוניים כמו קשיים כלכליים, עומס בעבודה, בעיות בזוגיות או קשיים משפחתיים, ויכולה להיות קשורה לאירועי עבר הנטועים בתת־מודע ומשפיעים על ההווה.

הגורמים למתח נפשי מתמשך משפיעים על כל אדם, אבל התגובה והיכולת להתמודד עם לחץ ולצאת ממנו קשורות לאופי האדם, לתמיכה הסביבתית, לניסיונו עם מצבי ירידת מתח בגוף וליכולתו לגייס משאבים פנימיים.

כולנו חווים מצבים מלחיצים, עומדים בבחינות, עומדים בתחרות מול עמיתים ומתמודדים עם בעיות. דרך התגובה ומשך זמן ההשפעה של מצבי המתח הנפשי קובעים את היכולת של הגוף והנפש להתמודד.

חשיבות הטיפול המקצועי בבעיות של נפילת מתח בגוף

הקשר של גוף ונפש ידוע משכבר הימים, אך כשמדובר על מתח נפשי מתמשך יש לכך יכולת השפעה חמורה על כל מערכות הגוף.

מלבד הצורך להחזיר לאדם הסובל את איכות החיים ואת היכולת ליהנות מהעשייה ומחייו, חשוב לטפל בבעיות של נפילת מתח בגוף כדי למנוע מחלות.

דרכי הטיפול המומלצות במצבי מתח נפשי מתמשך

כפי שציינו, מתח נפשי מתמשך נגרם מסיבות שונות ומורכבות, ודרכי טיפול בסטרס ולחץ נפשי גם הן צריכות להיות מותאמות לאדם ולסיטואציה. ישנם טיפולים רגשיים המיועדים ליצור הרגעה וראייה מחודשת של סיטואציות מלחיצות, תוך מתן כלים להתמודדות יעילה.

פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT) היא שיטת טיפול יעילה וממוקדת לשיפור הביטחון וההערכה העצמית. כמו כן, יש שיטות דינמיות עמוקות יותר שבהן מנסים לחשוף מוקדים טראומטיים בעבר ולהפסיק את השפעתם. במקביל יש טכניקות נוספות להרפיה ושחרור.

מתח נפשי מתמשך זה אינו עניין של מה בכך – איך עושים את זה נכון?