שאלון אבחון עצמי לחץ נפשי

המדריך המועיל ביותר בנושא אבחון מתח נפשי וסטרס כרוני בשפה העברית.

שאלון אבחון עצמי לחץ נפשי איור

מהו סטרס ולמה הוא כל כך מזיק?

לאיש אין ספק שלחץ נפשי הוא תחושה לא נעימה – וכזאת שממש אפשר להרגיש איך היא משפיעה על הבטן, על קצב פעימות הלב ועל תפקוד המוח. אנשים שחווים סטרס מתקשים "לחשוב צלול" ומדווחים לא פעם על "ערפול מוחי", עייפות כרונית וכאבי ראש.

כשצוללים לתוך המחקרים המדעיים סביב התופעה הנפוצה, התמונה אף קודרת הרבה יותר. נתונים שנאספו לאורך השנים מראים בין היתר כי לחץ נפשי כרוני עלול להגביר במידה ניכרת את הסיכון לדלקות באזורים שונים בגוף ובכך גם את הסיכון לחלות בסרטן ובמחלות נוספות.

בנוסף, מי שסובלים מלחץ נפשי ממושך מצויים בסיכון מוגבר לסבול גם מדיכאון ומהפרעות חרדה שונות. לכל אלו מצטרפות גם השלכות אפשריות של הלחץ על פעילותם התקינה של מערכת העיכול, של הלב ושל המוח.

החדשות הרעות הן שעל פי נתונים רשמיים, נראה כי לחץ נפשי הופך לבעיה משמעותית ורחבה יותר בקרב אנשים בכל הגילים בעולם המערבי. החדשות הטובות הן שכיום אנחנו מבינים הרבה יותר על התופעה הזאת וגם יודעים שבהחלט ניתן להפחית את השפעתה המזיקה על החיים. כדי לעשות זאת – יש צעד חשוב שמוכרחים לעבור – אבחון לחץ נפשי. כך תעשו זאת בעצמכם, עוד לפני שמגיעים למטפל מקצועי.

שאלון סטרס: האם אפשר לבצע אבחון עצמי של לחץ נפשי?

אבחון לחץ נפשי מחייב קודם כל להבין מה בדיוק אומר המושג המעורפל הזה. בשונה מהפרעת חרדה כללית, סטרס אינו נחשב להפרעה נפשית, אלא פשוט לרגש לא נעים כמו כעס, פחד או קנאה. עם זאת, כמו שיש אנשים שמתמודדים עם כעסים שמשפיעים מאוד על חייהם, כך חלקנו נהיה רגישים יותר לסטרס ולהשפעות השליליות שלו.

שאלון סטרס מאפשר לקבל קריאת כיוון ולהבין האם הלחץ שסובלים ממנו הוא תקין, או שהוא מהווה תמרור אזהרה שכדאי להתייחס אליו. מכיוון שלא מדובר כאמור בהפרעה נפשית שחייבת להיות מאובחנת אצל גורם מקצועי – כשמדובר בסטרס – אבחון עצמי בהחלט עשוי להועיל, גם אם הוא לא מהווה תחליף לטיפול רגשי כמובן.

שאלון אבחון עצמי לבדיקת רמת הלחץ הנפשי

שאלון לחץ נפשי בוחן לא רק אם אתם סובלים מסטרס באופן קבוע. לחץ הוא כאמור רגש בסיסי וחיוני שמתעורר בכולנו – והוא לא בהכרח מזיק כל הזמן. השאלון, אם כך, נועד להבין עד כמה הסטרס מנהל את חייכם ומזיק לכם. אלו השאלות שיעזרו להבין אם יש כאן בעיה שכדאי לדון בה.

• האם קשה לכם להישאר ממוקדים במה שכקורה כאן ועכשיו? האם אתם חשים שהמוח תמיד "זורק" אתכם לדאגות מהעתיד או לניתוח של העבר?

• האם ובאיזו תדירות אתם מרגישים מוצפים ברמה שמקשה עליכם לתפקד כמו שצריך?

• כשאתם מנסים להירדם בלילה, האם אתם סובלים ממחשבות טורדניות שמקשות עליכם?

• האם ובאיזו תדירות אתם מוצאים את עצמכם בהתקפים של זלילה, שתיית אלכוהול, צריכת סמים חסרת בקרה או כל פעולה אחרת שמאפשרת "בריחה זמנית מהמציאות"?

• האם אתם סובלים מכאבי ראש, לחצים בחזה או שרירים תפוסים ללא סיבה רפואית נראית לעין?

• כמה קשה לכם להתרכז במשימה אחת בעבודה או בלימודים?

• לנשים: האם אתן סובלות משינויים לא מוסברים במחזור החודשי?

• לגברים: האם אתם סובלים מאימפוטנציה או בעיות בתפקוד המיני שאין להן הסבר רפואי?

• האם אתם מרגישים מבודדים מהמשפחה, החברים והסביבה הקרובה?

• כמה קל לעצבן, לערער או להוציא אתכם מאיזון?

• האם במצבים לחוצים אתם חווים כאבי ראש, בעיות עיכול או עייפות חריגה?

שאלון אבחן עצמי לחץ נפשי תמונה

אבחון עצמי של סטרס כרוני: מה עושים מכאן?

חשוב להבין – כשמדברים על לחץ נפשי – אבחון עצמי הוא רק הצעד הראשון והחשוב בדרך לחיים טובים, בריאים ומאוזנים יותר. אם מצאתם את עצמכם משיבים בחיוב אפילו על חלק מהשאלות שהצגנו כאן – ייתכן שיש מקום לשקול פנייה לעזרה מקצועית שתעזור לשפר את ההתמודדות עם הלחץ ולמנוע ממנו לנהל אתכם.

זה המקום להדגיש כי במקרים רבים, הלחץ הנפשי הוא רק חלק מהבעיה. הוא יכול להיות לדוגמה ביטוי לחוסר איזון הורמונלי, לאתגרים נפשיים מסוגים שונים, להפרעות קשב וריכוז או לשורה ארוכה של מצבים אחרים שמצריכים בירור מעמיק יותר. וגם אם הלחץ הוא הבעיה היחידה – אם אתם מרגישים שהוא משפיע על הבריאות, מערכות היחסים, הקריירה, הלימודים או כל היבט אחר בחייכם שחשוב לכם לטפח – בהחלט יש מקום לבחון דרכים לשיפור המצב.

לחיות לצד הסטרס: אפשרי, אבל דורש עבודה

אם אתם סובלים מסטרס שמשפיע עליכם מאוד – כדאי שתדעו שאתם לא לבד. למעשה, ארגון הבריאות העולמי הכניס בשנים האחרונות את הלחץ הנפשי והחרדה לרשימת האיומים המשמעותיים ביותר על בריאות הציבור בעת הנוכחית, ולמרות שצרת רבים לא באמת מנחמת, המידע הזה בכל זאת עוזר להבין ששום דבר לא "חריג" בהתמודדות שלכם.

לצד המחקרים הפסימיים שהצגנו קודם, זה המקום להדגיש שכיום שורה ארוכה של מחקרים אחרים מראה שבהחלט ניתן לנהל חיים תקינים לצד סטרס כרוני. הדרך הנכונה לעשות זאת היא בעזרת שילוב נכון בין טיפול רגשי, תזונה בריאה, פעילות גופנית, קהילה תומכת, תרגול יוגה ומדיטציה ובמקרים מסוימים גם טיפול תרופתי.

כל אלו, חשוב להבין, צריכים להיות מותאמים באופן אישי לכל מטופל בהתאם לצרכים שלו, אך בהחלט עשויים להבטיח התמודדות טובה יותר עם אתגרי החיים, גם אם לפעמים הם נראים מאיימים ומשמעותיים מדי.

אבחון לחץ נפשי זה אינו עניין של מה בכך – איך עושים את זה נכון?