סיוטים בלילה - חלומות רעים

המדריך המועיל ביותר בנושא טיפול בסיוטים בלילה ובחלומות רעים בשפה העברית.

סיוטים בלילה חלומות רעים איור

מהי ההגדרה של סיוטים בלילה?

סיוט או ביעות לילה הוא חלום אשר מאופיין בתוכן רגשי עז שגורם לנו לחוש ברע, כאשר התחושה הנפוצה ביותר היא פחד. חלומות רעים אחרים יכולים לגרום לנו תחושות של אי נעימות, בלבול, כעס וגועל.

מכיוון שסיוטים הם למעשה חלומות לא טובים, הם לרוב יתרחשו בזמן "שנת החלום", כלומר בשליש האחרון של הלילה שבו השינה היא העמוקה ביותר, ונקראת גם שנת REM – Rapid Eye Movements.

סיוט חד פעמי לאורך תקופה יכול להיות לא נעים, אך חלום מפחיד שחוזר על עצמו או אפילו חלומות רעים כל לילה הם מתכון לנדודי שינה, ליקיצה מוקדמת, לקשיי הירדמות ולקשיי שינה כלליים שעלולים להרע את בריאותנו.

איך מטפלים בסיוטי לילה קיימים ואיך אפשר למנוע חלומות רעים מראש? תחילה יש להבין את הגורם שבעקבותיו התחילו סיוטי הלילה.

למה יש סיוטים? גורמים אפשריים

כשמדובר בסיוט, צריך להבדיל בין שני סוגי גורמים עיקריים: נסיבתיים או ארוכי טווח.

גורמים נסיבתיים – במקרה של חלומות רעים ברצף, או חלום שחוזר על עצמו עם מאפיינים ספציפיים, ייתכן שהמוח בוחר להעביר מסר הקשור לאירוע ספציפי שנתפס כטראומטי. למשל מוות של אדם קרוב, בגידה, תקופה קשה בעבודה או במערכת היחסים, הסתרה של סוד וכן הלאה.

גורמים ארוכי טווח – במקרה של סיוטים כל לילה, גם כשאין להם תבנית קבועה, ייתכן שמדובר בקושי נפשי עמוק יותר שלא תלוי מקרה נקודתי ודורש בדיקה מקיפה יותר של מצב הרוח, הפרעות נפשיות ורגשיות ועוד. למשל הפרעות חרדה ודיכאון, הפרעת דחק פוסט-טראומטית, קושי רגשי ממושך ועוד.

מלבד אלה, ניתן לציין עוד רשימה של גורמים כלליים:

• תרופות שונות, בעיקר נוגדות דיכאון המשפיעות על מערכת העצבים, עלולות לגרום לסיוטים.
• צריכת שתייה חריפה לפני השינה משבשת שינה תקינה והופכת חלומות למוחשיים יותר.
• אכילה מוגברת לפני השינה מגבירה את הפעילות המוחית וכך גם את הסיכוי לחלום רע.

התמודדות עם חלומות רעים אצל ילדים

סיוטים אצל ילדים הם דבר שכיח מאוד, החל מהגיל הרך, אפילו לפני גיל שנה. גם חלומות רעים אצל ילדים בגיל בית ספר ואפילו בגיל ההתבגרות הם יחסית נפוצים, בעיקר בתקופות של שינויים או כתוצאה מטראומה.

ביעותי לילה בגילאים קטנים, לרוב בין 3-7, יכולים להיגרם בשל קושי רגשי בזמן תקופות מאתגרות כמו כניסה למסגרת חדשה, הרחבת המשפחה, היפרדות מהורה וכן בשל הקושי להבין שהחלום אינו מציאותי.

בגילאים מאוחרים יותר כמו גילאי בית הספר, סיוטים מתרחשים בשל הדמיון של הילד שמתחיל להתפתח ולגדול, וכן בשל החשיפה למדיה (כמו ספרים או סרטים) שכוללת יצורים מפחידים כמו מפלצות או חיות מאיימות.

סיוטים בלילה חלומות רעים תמונה

הסיבות להופעת סיוטים בלילה אצל מבוגרים

סיוטי לילה הם מכה קשה ומטרידה, ואין זה משנה אם מדובר בחלומות מפחידים אשר גורמים לנו להתעורר בבהלה, או בחלומות לא טובים שאולי לא יעירו אותנו בלילה, אך יגרמו לנו תחושת אי נוחות, מתיחות ומועקה.

חלומות מפחידים אצל מבוגרים לרוב יהיו סביב דברים שגורמים לנו דאגה ביום יום, כמו למשל קשיים במערכת יחסים רומנטית, קושי בעבודה או מול הילדים והמשפחה ופחדים שונים שאנחנו מסתירים אפילו מעצמנו.

עם זאת, ישנן גם הפרעות נפשיות כמו דיכאון, חרדה ופוסט טראומה שיגרמו לחלומות רעים באופן מגמתי, ובלי קשר לנושאים יום יומיים שמהווים סיבה לדאגה.

איך לשכוח חלום רע?

הנטייה הטבעית שלנו היא לשכוח חלומות רעים ככל שהזמן עובר, כדי שנוכל להמשיך לתפקד בצורה מיטבית לאורך זמן. אך כאשר מדובר בחלומות רעים כל לילה, או בחלומות רעים ברצף, סביר להניח שנתקשה לעשות כך.

יתרה מזאת, חלומות רעים בלילה עלולים להטריד אותנו מאוד במהלך היום או סמוך לשינה, כך שנשוב לחלום אותם בשל ההתעסקות הגדולה בהם, כמו "מעגל קסמים" רע.

לכן אם ניתן עדיף לנסות ולשכוח חלום רע באחת מהשיטות הבאות:

1. יוגה – טכניקות הרגעה, הרפיה של הגוף והשרירים הקפוצים וכן מדיטציה ושחרור ממחשבות מטרידות.

2. מיינדפולנס – שיטה המתמקדת בהווה המוחשי ומסייעת להכיר ב"כאן ובעכשיו", בלי להתעסק בחלומות שנחלמו ובסיוטים שגרמו לנו לחוש ברע.

3. פעילות גופנית – המרצה של הדם דרך ספורט יכולה למלא אותנו באנרגיות וגם לסייע לשינה להיות טובה ונטולת סיוטים.

4. דמיון מודרך – טרם השינה או במהלך היום, באופן כזה שיסייע לנו להתמקד בדברים חיוביים ולמצוא שלווה ורוגע.

יש לי סיוטים בלילה: מה לעשות?

לעיתים קשה לנו פשוט לשכוח מחלום רע שמטריד אותנו, או שנרצה לדעת איך להיפטר מסיוטים אחת ולתמיד.

לפניכם מספר המלצות שיסייעו להתמודד עם סיוטים ליליים:

הקפדה על שעות שינה מסודרות – שינה איכותית ועמוקה מספיק יכולה לתרום במניעת חלומות מפחידים.

יצירת מרחב שינה נינוח – מיטה נוחה, ללא הסחות דעת וללא גורמים שילחיצו אותנו טרם השינה.

הפחתת לחץ – באמצעות מגוון שיטות טיפוליות שונות, כדי להשאיר את השינה כמה שיותר נקייה ממתחים.

הימנעות מפעילות מפחידה – בעיקר אצל ילדים, כמו סרטים מפחידים, ספרי אימה ומשחקי אלימות.

טיפול מקצועי – אין ספק שהדרך הטובה ביותר לטפל בחלומות רעים היא למצוא את הגורם האמיתי שמוביל אליהם ולפתור אותו מהשורש באמצעות עזרה מקצועית.

חשוב להבין שפעמים רבות החלום הוא רק סממן למצב עמוק יותר שמצריך טיפול בלחץ נפשי, ואסור להתעלם מנורת האזהרה הזאת. פסיכולוג קליני או פסיכולוגית ילדים יוכלו לתת את המענה לעיבוד הרגשות הקשים וכך לא רק להיפטר מהחלומות הרעים בלילה, אלא גם לשפר את כל אורח החיים בשעות הערות.

ואם עדיין יש חלום רע מפעם לפעם? טיפול מהיר ומיידי יכול להיות חיבוק. בין הורה וילד או בין בני זוג, מגע של כ-30 שניות לפחות גורם לגוף להפריש אוקסיטוצין (הנקרא גם "הורמון האהבה") והוא משכך את הסטרס ותורם להרגעה ונינוחות.

סיוטים בלילה וחלומות רעים זה אינו עניין של מה בכך – איך עושים את זה נכון?